söndag 22 januari 2012

Burn-out´s i allvarstider

Pelle Hörnmark beskriver i sin blogg hur han gillade att göra burn-outs när han var yngre. Ser man på tempot i livet så verkar det fortfarande vara så. Ser man på fjolåret så var tempot lika högt. http://www.pingst.se/viewNavMenu.do?menuID=35&oid=11309

Hur ska det finnas någon möjlighet för honom att söka Herren i viktiga frågor?

PFFS står i så allvarliga tider. Allt djupare går vi i det ekumeniska samarbetet. Årskonferensen ska hållas i Jönköpings pingstkyrka. http://www.skr.org/temporart/arskonferens2012.4.7d810b7d109c0650979800023238.html

Är det ingen enda ledare som är vaken och kan ägna någon liten stund åt att se hur långt ekumeniken har gått?

Årets böneveck(or) som pågår nu har sitt "ekumeniska" underlag framarbetat i Polen - ett nästan totalt katolskt land.

Jag är medveten om att många fina katolska kyrkor finns. Det som är farligt är "sammanblandningen" av allt detta "andliga". Kyrkorna blir inte fria utan underställda både statlig och kyrkliga organisatoriska hierarkiska system. Guds ande bakbinds, då Gud inte kan välsigna synden - då skulle han gå emot sin egen natur. 


När man läser Pelles envägskommunikationsblogg och ser tempot, inriktningen, slogans och program, då känns det ganska långt ifrån den genuina folkrörelse som Pingstväckelsen en gång var. Lägger man till detta den censur och makt som utövas genom tidningen Dagen, då blir bilden komplett.

Men om man som enskild inte vill vara med i Världskyrkan, men ändå vara medlem i en levande församling, vad gör man då?

1. Utbrytning och startar en annan fri församling.
2. Försöker påverka det sammanhang och den församling som man redan tillhör.
3. Lever på internetpredikningar, isolerad i sin tro.
4. flyttar till en fri församling någonstans i landet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du som läser min blogg, känner du till sådana församlingar på din ort?

Bön.: Hjälp oss Herre att vara ödmjuka och ha tid med dig. Att fråga dig om vägen.

5 kommentarer:

  1. Ja,,,vi här är en levande husförsamling som står på Ordets grund,utanför allt annat!!!...(Varför svarar du aldrig de som kommenterar på din blogg)???...Herrens välsignelse!!!...Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marguerite! :-)
      Jag har läst lite på din sida. Det verkar vara en fin församling.

      Radera
  2. Det första som kom till mitt hjärta när jag läser ditt inlägg Gun-Britt är: Herren är min Herde, mig skall intet fattas. Det är så många som stirra sig blinda på sina sk. "ledare" idag, och glömmer bort Jesus. Men det är ett tidstecken. Många skola falla av, och hålla sig till fabler. Ett får, känner sin Herres röst och följer honom. Ha en välsignad dag. Kram !

    SvaraRadera
  3. Tack för dina synpunkter, men vet inte om det är jag eller Pelle som ska ta åt oss...:)? Jag är ju ännu medlem i PFFS, och "borde" kanske i lojalitet inte skriva alls om min ledare. Men till saken hör att jag försökt under lång tid att påverka utan offentlighet. Jag vet även profeter i Sverige som gått tillväga på samma sätt i många år utan att ha blivit hörda. Även dessa har efter bön publicerat profetiska tilltal till ledare offentligt. Detta som du läser ovan är inte något personangrepp utan jag ser ju att alla tidigare "varningar" inte tagits emot och eftersom det inte lämnas något utrymme i Pelles blogg till inlägg så känner jag mig fri att kunna nämna något här.

    Om du däremot syftar på honom, så vet jag inte vilka ledare han följer. Kontaktnätet är stort, både internationellt och nationellet. Vore PFFS ett fackförbund eller människorättsorganisation så skulle vi skatta oss lyckliga över en så aktiv ledare. Men vi vet ju att Gud inte bygger organisationer på det sättet.

    SvaraRadera
  4. Gun_britt, jag tog inte det du skrev som ett personangrepp, tro inte det. Men det råder en allmän ljumhet, nästan överallt idag i många församlingar. När jag blev frälst 1982, så gick jag ut ur svenska kyrkan. Jag kunde icke stå där med mitt namn, och säga Amen, till att döpa små barn, som redan tillhör Jesus, och att de välsignar och viger homosexuella. De går ju emot allt vad Gud har lärt oss. Jag syftar naturligtvis inte på någon speciell person. Hoppas du förstår hur jag tänker. Det jag vill säga med är: Vad säger skriften oss, stämmer det överens med, vad bibeln oss lär ? Vi måste vara vakande, och bedjande så vi inte hamnar fel. Ha en välsignad dag. Kram !

    SvaraRadera